۱۳۹۰/۰۴/۱۶

ادامه بحران در درياچه اورميه - پس روی 10 کيلومتری درياچه اورميه

ادامه بحران در درياچه اورميه - پس روی 10 کيلومتری درياچه اورميه
مدير کل محيط زيست آزربايجان غربی با بيان اينکه تنها راهکار نجات درياچه اورميه از اين وضعيت تامين 1.3 ميليارد متر مکعب آب به عنوان حقابه درياچه اورمیه است گفت: درياچه در قسمتهای جنوبی تا 10 کيلومتر پسروي کرده است.
غلامعباس عباس نژاد در نشست درياچه اروميه که پيش از ظهر سه شنبه در سازمان محيط زيست برگزار شد گفت: درياچه اورميه (Lake Urmia) بيستمين درياچه جهان و دومين درياچه شور جهان است که در طي 15 سال گذشته هم شاهد کاهش نزولات جوي در اين منطقه و هم شاهد استفاده بي رويه از آبهاي سطحي و زير زميني اطراف آن بوده ايم.
وي افزود: در حال حاضر ميزان نمک در درياچه اورميه به 380 تا 400 گرم در ليتر رسيده و اين نمک کريستاليزه شده که اين وضعيت بسيار خطرناکي است.
عباس نژاد با بيان اينکه تنها راهکار نجات درياچه اروميه از اين وضعيت تامين 1.3 ميليارد متر مکعب آب به عنوان حقابه براي اين درياچه است گفت: در حال حاضر از 5 هزار و 700 کيلومتر مربع مساحت درياچه اورميه 2 هزار و 700 کيلومتر مربع آن تبديل به شوره زار شده و ظاهر شدن گنبدهاي نمکي در درياچه اورمیه مديريت آن را با معضلات جدي مواجه کرده است.
مدير کل محيط زيست آزربايجان غربي افزود: در شمال درياچه اورميه پسروي کمتري نسبت به جنوب اين درياچه وجود دارد ولي قسمت هاي جنوبي در برخي جاها درياچه تا 10 کيلومتر پسروي کرده است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر درجه حرارت منطقه حدود 2 درجه افزايش پيدا کرده است تصريح کرد: به اين ترتيب ميزان تبخير از درياچه اورميه (Urmiye Gölü) با شدت بيشتري انجام مي شود. لذا بايستي در حفظ آبهای حوزه درياچه اروميه اقدامات جدي انجام شود.
عباس نژاد با بيان اينکه انتقال آب بين حوزه اي را مي توان به عنوان يکي از گزينه هاي مديريت آب در درياچه اورميه در نظر گرفت گفت: اما نبايد اين موضوع باعث ايجاد وابستگي در درياچه اورميه به آب حوزه هاي اطراف شود بلکه بايد با مديريت جامع آب خود حوزه اروميه را حفظ کنيم.
وي در خصوص پرندگان مهاجر درياچه اورميه گفت: با توجه به افزايش ميزان نمک در درياچه اروميه بسياري از پرندگان از جمله فلامينگوها که به اين درياچه مهاجرت مي کنند با نشستن نمک بر پر و بال آنها دچار مشکل مي شوند و امکان پرواز از آنها گرفته شده است.
به گفته مدير کل محيط زيست آزربايجان غربي، اين استان با احياء و آبرساني به مراکز و تالاب هايي که پرندگان مهاجر بيشتر به آنها مراجعه مي کنند سعي در بهبود وضعيت اين زيست گاهها کرده است. همچنين بسياري از دوستداران محيط زيست با ديدن پرندگان نمک نشسته با شستشوي پر و بال آنها به رها سازي اين پرندگان کمک مي کنند.
وي افزود: البته جزيره هاي اشک و کبودان که در داخل درياچه اروميه قرار دارند و از نظر حيات وحش داراي اهميت زيادي هستند تا کنون شاهد مرگ و مير پرندگان و ديگر حيات وحش نبوده است.
وي افزود: محيط زيست آزربايجان غربی اخيرا موفق شده پروژه اي را براي انتقال آب به جزاير درياچه اروميه با استفاده از لوله در کميسيون زيربنايي دولت مصوب کند و به زودي با 18 کيلومتر لوله کشي به جزيره اشک که يکي از سايت هاي مهم نگهداري گوزن زرد است آب انتقال داده مي شود.
به گفته عباس نژاد براي اين پروژه که در سال 90 اجرايي مي شود 500 ميليون تومان اعتبار از محل اعتبارات استاني در نظر گرفته شده است.
مدير کل محيط زيست آزربايجان غربی تصريح کرد: با استفاده از هلي کوپتر و هواپيماهاي پاور کرافت وضعيت درياچه اورميه (Urmiye Gölü) بررسي مي شود.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/6jx2s2o

۱۳۹۰/۰۴/۱۵

تنها چاره نجات دریاچه اورمیه تامین حق آبه زیست محیطی آن است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی گفت: مشکلات دریاچه اورمیه که از ده سال پیش حیات دومین دریاچه آب شور جهان را به خطر انداخته، در سالهای اخیر پس از ساخت جاده از میان آن به طرز حادی با استفاده بی رویه از آبهای سطحی و زیرزمینی و کاهش نزولات جوی و افزایش دما تا دو درجه سانتی گراد تشدید شده است
حسن عباس نژاد امروز در جمع خبرنگاران گفت: نمک آب دریاچه اورمیه  در حال کریستال شدن است ضمن اینکه ورودی آب دریاچه اورمیه (Lake Urmia) نیز بسیار کم شده است.
به گفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تنها چاره برای برگرداندن دریاچه ارومیه به حداقل شرایط بیولوژیکی تامین یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب است که این مقدار آب به عنوان حق آبه زیست محیطی اورمیه در این طرح جامع مدیریت زیست بومی مشخص شده است.
در حال حاضر مساحت دو هزار و 700 کیلومتر مربع در دریاچه اورمیه (Lake Orumiyeh) به شوره زار تبدیل شده و با به وجود آمدن پدیده جدید گنبدهای نمکی در بستر، تردد در این دریاچه برای حفاظت فیزیکی و یا رسیدن به جزایر با مشکل مواجه شده است.
مدیر کل محیط زیست آزربایجان غربی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کم آبی و خشکسالی بخش هایی از اورمیه به طور خاص به عنوان پناهگاه حیات وحش در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان به دریاچه اورمیه با مشکلات زیادی روبه رو هستیم، فلامینگو هایی که به تازگی به دریاچه ارومیه (Urmiye Gölü) آمده بودند پس از نشستن پرو بالشان نمک گرفته بود و دیگر قادر به پرواز نبودند.
عباس نژاد در ادامه گفت: در سال گذشته چند تالاب اقماری را احیا و آبرسانی کردیم که به عنوان مراکزی برای گذران موقت پرندگان مهاجر استفاده می شوند،فلامینگوها پس از اینکه بالهایشان شسته شد در این تالاب ها رها سازی شدند.
وی در مورد وضعیت جزایر اشک، کبودان و اسپیر و گوزن های زرد گفت: در حال حاضر گوزن ها از لحاظ تامین آب و علفه در شرایط خوبی هستند.
وی همچنین از راه اندازی پروژه آبرسانی و انتقال آب برای شرب حیات وحش به این جزایر خبر داد، در این پروژه قرار است در سال 90 آب توسط لوله در مسیری به طول 18 کیلومتر به جزیره اشک کشیده شود که 500 میلیون ریال اعتبار هم برای آن در نظر گرفته شده است.
عباس نژاد در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل سختی رفت و آمد هلی کوپتر در اختیار سازما قرار داده شده گفت: تنها یک هاور کرافت در اختیار سازمان است و سازمان تنها می تواند هلی کوپتر اجاره کند و اجازه خرید آن را ندارد.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/65xctys

۱۳۹۰/۰۴/۱۴

اگر آب دریاچه اورمیه تامین نشود مرگ دریاچه اورمیه حتمی است

اگر آب تامین دریاچه اورمیه نشود مرگ اورمیه حتمی است
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: بیست وچهار طرح در برنامه جامع مدیریت زیست بومی دریاچه اورمیه با رویکرد فرابخشی و الگوی زیست بومی در سطح حوضه آبریز دریاچه اورمیه به عنوان اولین اکوسیستم حساس کشور تدوین شد
به گزارش سبزپرس، «علی نظری دوست» مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران صبح امروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با وجود وسعت زیادی که دریاچه ارومیه دارد، در صورتی که اجرای طرح های برنامه جامع مدیریت آن با تاخیر همراه باشد دریاچه اورمیه  نیز مانند «آرال» که وسعتی 15 برابر آن را داشت در کمتر از 5 سال آینده خشک می شود.
به گفته نظری دوست، 24 طرح اجرایی فرابخشی در برنامه جامع به تصویب رسید که این طرح ها توسط وزارت نیرو جهاد کشاورزی و استانداری ها به اجرا در می آید و سازمان محیط زیست نقش نظارت بر اجرای آنها را بر عهده دارد.
رئیس دبیر خانه ستاد اجرایی مدیریت حوزه آبخیز دریاچه اورمیه (Urmiye Gölü) ادامه داد: بر اساس یکی از این طرح ها سازمان محیط زیست موظف است با ایجاد آزمایشگاه مرجع و نصب ایستگاه پایش ورودی آب رودخانه ها به دریاچه  اورمیه و ایجاد ایستگاه اندازه گیری نوسان های آب دریاچه، میزان آن را ثبت و به ستاد اعلام کند. این طرح که در خرداد ابلاغ شده هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.
وی در ادامه گفت: همچینن بودجه ای که برای یک دوره پنج ساله به تصویب رسیده 13 هزار و 200 میلیارد ریال است، ضمن اینکه با اجرای این طرح یک و نیم میلیارد متر مکعب در مصارف کنونی حوضه آبریز ارومیه (Lake Urmia) صرفه جویی می شود و استان ها می توانند بر اساس این طرح بخشی از بهره برداری و توسعه خود را برنامه ریزی کنند.
نظری دوست درباره سهم آب هر استان گفت: با توجه به طرح جامع سهم آبی که به عنوان حق آبه دریاچه اورمیه  باید از طرف استان ها تامین شود مشخص شده که به ترتیب یک میلیارد و 870 میلیون متر مکعب برای استان آزربایجان غربی، 270 میلیون مکعب آزربایجان شرقی و 959 میلیون متر مکعب کردستان است.
وی ادامه داد: همچنین سقف بهره برداری از آب برای هر یک از این سه استان 235 میلیون متر مکعب آزربایجان غربی 179 میلیون متر مکعب آزربایجان شرقی و 585 میلیون متر مکعب کردستا ن است.
بر اساس ارزیابی های علمی این طرح، بیشترین راندمان برای تهیه آب دریاچه ارومیه (Urumiye Gölü) زمانی اتفاق می افتد که از آب مصرف کشاورزی کاسته شود و روش های سنتی و غرغابی جای خود را به روش های پیشرفته بدهند .
انتقال آب بین حوضه ای طرح دیگری است که به گفته نظری دوست هزینه بالا و راندمان کمتری نسبت به کاهش آب مصرفی در کشاورزی دارد. یکی از مهمترین علل عدم موفقیت در جلوگیری از خشک شدن دریاچه « آرال» تکیه بر همین روش به عنوان تنها راه حل بود. در حالی که آب دریاچه به مصرف می رسیده بوده است.
مسوولان طرح های سازمان را جدی بگیرند
در ادامه این جلسه، محمد باقر صدوق معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز گفت: تاکید ما بر حفاظت از ذخیره آب کنونی دریاچه اورمیه است، وضعیت ارومیه طوری است که نباید حق آبه جدید ایجاد نشود و حق آبه های موجود مدیریت شوند و در بهره وری و مدیریت آب باید دقت شود. زیرا در روش های سنتی بخشی از آب به زمین فرو می رود و از دسترس خارج می شود و بخش دیگر آن تبخیر می شود.
صدوق تاکید کرد: از مسوولان درخواست می کنیم طرح های سازمان را جدی بگیرند و برای اجرای آن هر چه سریع تر عمل کنند زیرا بقای ارومیه شدیداً وابسته به اجرایی شدن این طرح هاست.
وی در ادامه گفت: متاسفانه اغلب شاهدیم که این طرح ها دست کم گرفته می شوند و پی گیری جدی از طرف سازمان های مسوول اجرا نمی شود.
وی هشدار داد: طبیعت شوخی ندارد و هر تاخیری در جلوگیری از خشک شدن ارومیه زندگی شش میلیون نفر تحت تاثیر قرار میدهد، اگر در اورمیه ریزگرد به وجود بیاید برخواسته از شش میلیون تن نمکی است که در این دریاچه ذخیره شده است که این یک هشدار جدی است.
نظری دوست درپایان گفت: اورمیه هنوز زنده است اما شاهرگ حیاتی آن در دست وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و وابسته به اجرای طرح ها است و محیط زیست تنها نقش نظارت بر اجرا را عهده دار است.
برنامه جامع مدیریت زیست بومی دریاچه اورمیه با رویکرد مشارکتی ذینفعان و تشکل های مردمی در فروردین 89 به تصویب هیات دولت رسید و پس از آن یک ستاد در سطح ملی در اردیبهشت 89 تشکیل شد، مهمترین فعالیت این ستاد تصویب مصوبه ای بود که با توجه به محدودیت منابع آبی و نیاز دریاچه  اورمیه (Orumiyeh Lake) هرگونه ایجاد حق آبه جدید در آزربایجان غربی و آزربایجان شرقی را ممنوع کرد.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/635fxh3

۱۳۹۰/۰۴/۱۲

گرد و غبار نمک درياچه اورميه سراسر ايران را درگير خواهد كرد

اقدامات عملي برای نجات درياچه اورميه بايستي هرچه سريعتر انجام شود زيرا گرد و غبار نمک ناشي از درياچه اورمیه سراسر ايران را درگير خواهد کرد
نايب رييس انجمن نجات درياچه اورميه گفت: در روستاهای اطراف درياچه اروميه (Urumiye Gölü) کشت و کار متوقف شده است.
بشير جعفري، نايب رييس انجمن نجات درياچه اورميه در گفتگو با موج با اعلام اين مطلب اظهار داشت: روستاهاي حاشيه درياچه اروميه هنوز خالي از سکنه نشده است.
وي افزود: اما نبود آب به شدت بر اشتغال اين منطقه تاثير منفي داشته است.
جعفري گفت: در حال حاضر آبي براي کشت وجود نداشته و آب زير سطحي پايين رفته است بنابراين از متوسط توليد در آزربايجان شرقی به شدت کاسته شده و ادامه اين روند تاثير منفي بيشتري بر منطقه خواهد داشت.
وي با ابراز تاسف از اجرايي نشدن برنامه هاي پيش بيني شده براي نجات درياچه اورميه (Lake Urmia)، تصريح کرد: اگر روند اهتزار درياچه اورميه کنترل نشود، درياچه اورمیه طی سال هاي آينده به بحران جدي براي کشور تبديل مي شود.
نايب رييس انجمن نجات درياچه اروميه خاطر نشان ساخت: مسئولان بايستي با تشکيل جلسات فني مشکل درياچه اورميه (Urmiye Gölü) را حل کنند.
وي تاکيد کرد: اقدامات عملي براي نجات درياچه اورميه بايستي هرچه سريعتر انجام شود زيرا گرد و غبار نمک ناشي از درياچه اورمیه سراسر ايران را درگير خواهد
منبع خبر:
http://tinyurl.com/6gsc667

۱۳۹۰/۰۴/۱۱

این دیگر دریاچه اورمیه نیست

آخرین داده ی منتشر شده از سنجش ماهواره ای نشان می دهد که ارتفاع سطح آب دریاچه ی اورمیه (Lake Urmia) در دومین روز تیر ماه 7.26 متر پایین تر از میانگین نه ساله بوده است. مقداری که سال های گذشته هیچ گاه از پنج و نیم متر فراتر نرفته و سال قبل 5.35 بود. این یعنی ارتفاع سطح آب دریاچه اورمیه ابتدای تابستان امسال حدود دو متر از ابتدای تابستان سال قبل پایین تر بوده است.
اما بحث به همین جا ختم نمی شود. در دریاچه ی اورمیه دو اتفاق در حال رخ دادن است. نخست اینکه میانگین ارتفاع سطح آب هر ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل در حال کاهش است. در عین حال نوسانات ارتفاع سطح آب دریاچه اورمیه نیز در حال افزایش است. به تصویر بالا دقت کنید که در آن دو دوره ی متفاوت کاهش تغییرات آب را نشان داده ام. در مستطیل سبز، همانطور که می بینید مشاهده های مرتبط با ماه می و ژوئن که به صورت نقاط قرمز و آبی هستند برای سال های 1999 تا 2005 درج شده است، که روی هم منطبق شده اند و میزان تغییرات آن ها بسیار اندک است. در واقع ما بین دو سال تغییرات داریم اما در درون مشاهدات یک سال تغییرات چندانی مشاهده نمی کنیم.
این در حالی است که در مربع آبی که مربوط به هفت سال گذشته است به تدریج نقاط از هم فاصله می گیرند به طوری که سال جاری دارای پراکنده ترین مشاهدات است که در مکعب نارنجی نشانش داده ام و در نهایت در ابتدای تیر ماه پایین ترین سطح آب ثبت شده است که در دایره قرمز نشان داده شده است. این به نظر من، ورود دریاچه ی ارومیه (Urmiye Gölü) به یک حالت تعادل جدید است.
تعادل جدید یعنی چه؟
به تصویر زیر نگاه کنید. در تصویر ما دو نمودار داریم که یکی در نقطه ی میانگین ارتفاع بیشتری دارد و انحراف معیار کمتری. دیگری که سطح پایین تری دارد و پراکندگی بیشتری. وقتی سیستمی از نمودار اول به حالت دوم وارد شود در واقع وارد یک تعادل جدید شده است. این همان شرایطی است که در حوزه ی افزایش دما بسیار به آن توجه می شود که به نظر می رسد به طور مشهودی برای دریاچه اورمبه در حال وقوع است. دریاچه ی ارومیه فعلی دارای نوسانات بیشتر در سطح آب پایین تری است که هیچ کدام از این دو پیش از این وجود نداشته اند. انگار دریاچه اورمیه از نمودار اول به نمودار دوم شیفت پیدا کرده است.
نمودار زیر تغییرات ارتفاع سطح آب را نشان می دهد. دقت کنید که چطور در سال های اخیر (مثلا بنفش) در نمودار بالایی مشاهدات دچار پراکندگی شده اند. موضوعی که در داده های بخش آبی رنگ به این شدت مشاهده نمی شود. بررسی داده های مربوط به ماه های می و ژوئن (اردیبهشت و خرداد) دریاچه اورمبه نشان می دهد که انحراف معیار تغییرات ارتفاع سطح آب دریاچه اورمیه که در سال 2000 تنها پنج سانتی متر بوده است در سال 2007 به حدود بیست سانتی متر و امسال به 55 سانتی متر رسیده است.
تصویر نهایی نشان می دهد که در دریاچه ی ارومیه از نظر تعادل اکولوژیک چه رخ داده است. دریاچه اورمیه برای سالیان سال در شرایطی مثل نقطه ی یک (قرمز) بوده است. عوامل انسانی و غیر انسانی آنقدر بر دریاچه اورمیه فشار وارد کرده اند که دریاچه ارومیه (Urumiye Gölü) به حالت دو رسیده است و از تعادل اولیه خارج شده است و به حالت سه سر خورده است. حالا دریاچه اورمیه در وضعیت سه قرار گرفته است. دریاچه ای با سطح آب متوسط پایین تر و نوسانات تراز سطح آب بیشتر که بعید می دانم دیگر بتواند به طور طبیعی به حالت اولش باز گردد. این همان دلیلی است که باعث می شود من بگویم: این دریاچه ی اورمیه نیست، این یک دریاچه ی دیگر است.
http://tinyurl.com/44et3ha

تغييرات اقليمی آب و هوا كاهش گونه های گياهي آزربايجان غربی را سبب شده است

شهر اورميه - مسوول روابط عمومي سازمان تحقيقات منابع طبيعی و كشاورزی آزربايجان غربی گفت: تغييرات اقليمی آب و هوا موجب تغييراتي در پوشش نباتی و كاهش تعداد گونه های گياهی و عدم توليد بذر كافی در استان شده است.
'محسن نورمحمدی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طبق تحقيقات انجام شده تاكنون بيش از 50 گونه در حال انقراض در استان شناسايی شده و آمار قطعی در اين مورد در بررسی های آينده اعلام مي شود.
وي گفت: برداشت بی رويه و عدم امكان توليد بذر كافی از علل ديگر انقراض گونه های گياهی استان است.
وی اظهار كرد: تاكنون 105 تيره ، 500 جنس و يك هزار گونه در قالب 10 هزار نمونه گياهی در استان شناسايی و جمع آوری شده است.
وی گفت: هرباريوم استان با بيش از يك هزار گونه گياهی از لحاظ كميت و كيفيت گونه های گياهی دومين هرباريوم در كشور است.
در كشور بيش از هشت هزار گونه گياهي شناسايي شده كه يك هزار گونه آن در آزربايجان غربی وجود دارد.
آزربايجان غربی از جمله مناطقي است كه از نظر وجود گياهان و پرورش انواع مختلف آن بخصوص گياهان دارويی از جايگاه خاص و مهمی برخوردار است به طوري كه اين استان يكي از قطب های مهم رويش گياهان دارويي كشور محسوب مي شود.
بيش از نيمي از گونه های گياهي موجود در آزربايجان غربی، خاصيت دارويي دارند
در آزربايجان غربی گياهان دارويي مختلف از خانواده هاي متنوع از جمله كاسنی، شب بو، نعناع و گل ها را مي توان ديد كه بولاغ اوتی، ختمی، چوبان كبريتی، بادرشبو، شيرين بيان، ثعلب، مرزه، اله گز، ايت بورنی، موسير، گندله، داغ جعفری سی، داغ قارپيزی، دوه دابانی، مندی، قوش اوزومی، داغ سقزی، يميشان، چريش، هويج وحشی، غازاياغی، قره يونجا، يارپيز، كنگر، شويد، كهليك اوتی، اوشقون (ريواس)، وحشی آرمود، وحشی اوزم، يئمليك، بيد مشك، انواع قارچ ها، ترشك، بزوشه، بوغاز قووران، پونه، سير كوهي، گيلاخه، بيزا، كلمه كشير، قوزو قولاغی، اوغلان اوتی، آغ پنجر، پيشيك ديرناغی و اسپناخ با نام های مختلف و متنوع محلی از جمله آنها هستند.
اين گياهان كه عمدتا درارتفاعات، دشت ها، كوهپايه ها، حاشيه رودها و دره ها و جاهاي مختلف می رويند با قسمت های مختلف آن از جمله ساقه، ريشه، ميوه، پيازچه، برگ، دانه، برگ های تازه، غده زيرزمينی، اندام های هوايی و سرشاخه ها به مصرف می رسند.
شاه بيت گياهان دارويی آزربايجان غربی را می توان بيد مشك ناميد.

۱۳۹۰/۰۴/۱۰

پدیدار شدن گنبدهای نمکی در دریاچه اورمیه

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی گفت: براثر بحران موجود دریاچه اورمیه گنبدهای نمکی در سطح دریاچه اورمیه تشکیل شده‌ است.
حسن عباس‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پدیدار شدن گنبدهای نمکی در سطح دریاچه اورمیه (Lake Urmia) مشکلات تردد شناورها را به دنبال دارد و این امر یکی از پیامدهای وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه است.
وی به کاهش آب‌دهی چشمه‌های آب شیرین موجود در جزایر و لزوم آبرسانی به جزایر دریاچه اورمیه اشاره کرد و افزود: ملحق شدن خشکی‌های داخل دریاچه اورمیه به یکدیگر و از دست رفتن ارزش‌های زیستی در دریاچه ارومیه از دیگر پیامدهای خشکی دریاچه اورمیه است.
این مسئول با اشاره به افزایش شوری فوق اشباع در دریاچه اورمیه(Urmiye Gölü) ، افزود: افزایش شوری در حد اشباع و کریستالیزه شدن نمک در بال و پر پرندگان یکی از بحران‌های دریاچه اورمیه است.
عباس‌نژاد به بخشی از اقدامات دریاچه اورمیه به عنوان یکی از سایت‌های مطالعاتی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران عنوان کرد و گفت: تصویب برنامه جامع مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در هیئت دولت، تصویب حفظ سطح آب دریاچه اورمیه در حد نیاز اکولوژیک آن یعنی ارتقاع یک هزار و 274 متر، تعیین سهم آب مصرفی استان‌های آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و کردستان و از ظرفیت آب‌های سه استان، تصویب پروژه‌های مختلف اجرایی برای برون‌رفت دریاچه اورمیه از وضعیت بحرانی را بخشی از اقدامات انجام یافته زمینه احیای دریاچه ارومیه است.
وی اظهار داشت: دریاچه اورمیه بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخلی آزربایجان و ایران است که به دلیل نداشتن ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی در سال 46 به همراه تمام جزایر داخل دریاچه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.
این مسئول افزود: پس از چند سال و به دلیل ضرورت حفظ و حراست بیشتر از حیات گیاهی و جانوری دریاچه اورمیه همان محدوده قبلی به اضافه 60 متر حریم دریاچه اورمیه به پارک ملی تبدیل و از آن موقع تا به حال تحت عنوان یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان آزربایجان غربی مدیریت و حفاظت می‌شود.
عباس‌نژاد ادامه داد: دریاچه اورمیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر تعیین شده و همچنین در سال 1356 با تصویب دبیرخانه برنامه انسان و کره مسکون به شبکه اندوختگاه‌های زیست سپهر جهانی پیوسته است.
دریاچه اورمیه (Lake Urmia) از مهم‌ترین مکان‌های پذیرای پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنار آبزی است ولی به دلیل وجود بحران در دریاچه اورمیه در حال حاضر نمک در بدن پرندگان کریستالیزه شده است.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/6l26cx2